Wrapped 2022

Richting einde van het jaar, je kunt er de klok op gelijk zetten, komen ze weer. De lijstjes. De top 2000, de beste series, films, boeken, noem het maar op. Allemaal komen zo vanaf eind november tot aan de kerstdagen voorbij.

Heel erg gepersonaliseerd zijn ze niet, die lijstjes. Maar er zijn sinds een aantal jaar wel ook persoonlijke jaaroverzichten die net als de lijstjes hun weg naar buiten weten te vinden. Op Twitter en andere sociale media worden ze enthousiast en veelvuldig gedeeld. Het zijn de persoonlijke jaarlijstjes zoals bijvoorbeeld Spotify Wrapped en Untappd My Year in Beer.

En daar gaat er in mijn beleving dus iets mis. Want waar stopt de dataverzameling voor die lijstjes en van wanneer tot wanneer wordt er gemeten? Als je daar op gaat Googelen zie je wat Spotify zicht voor de data baseert op de periode 1 januari t/m 31 oktober. Huh, wat? Dus twee maanden aan activiteit tellen niet mee in die lijstjes?

Stel; je bent een kerstliefhebber en luistert met name in die periode veel meer en intensiever dan normaal. Alles wat je rond kerst luistert telt gewoon keihard niet mee. Jouw topnummers van 2022 zouden er wellicht en misschien wel waarschijnlijk heel anders uit hebben gezien?

Dus je zit twee maanden voor niks te luisteren, te drinken, te sporten …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: