Er zijn nog van die media-bedrijven die hun content niet zomaar online willen weggeven. Elsevier is daar een voorbeeld van. Alleen abonnees op het blad krijgen toegang tot de database met complete artikelen. Ook de Consumentenbond houdt halsstarrig vast aan dit uitgeefmodel. Kranten-sites, nog zo’n voorbeeld. Ondertussen worden deze klassieke aanbieders van informatie vaak voorbij gestreefd door succesvolle internet-bedrijven die wel weten hoe het online spel gespeeld moet worden.
Independer.nl en de vergelijkingssites bijvoorbeeld troeven met gemak de Consumentenbond af. Maar goed, waar wil ik heen? O ja. Het blad Creatie (van uitgever Kluwer) beschikt al tijden over een interessante database met daarin advertentiecampagnes van heel veel adverteerders. Tot voor kort echter alleen toegankelijk voor, u raadt het al, abonnees. Maar ook bij Kluwer hebben ze schijnbaar het licht gezien. Iedere malloot kan nu naar hartelust grasduinen in de campagnes die door de paarsebroeken (Geenstijl-taal) en hun opdrachtgevers gemaakt zijn. Fijn. En je kunt een reactie geven en het werk nog waarderen ook. Als dat allemaal mogelijk is …
Geef een reactie