Jobboards geven inzicht in conversie

Het publiek verwachtte een ‘Clash of the Titans’, maar kreeg een kabbelend onderonsje. Zo zou je de paneldiscussie over de toekomst van recruitment op het eHRM-congres op 15 maart in de Fokker Terminal in Den Haag, met als ondertitel ‘Jobboards versus Social Media’ gerust kunnen samenvatten.

In het panel waren kopstukken uit online recruitment wereld als Quintin Schevernels (VNU Media), Lena Olivier (Linkedin) en Gilbert van Straten (Banenmatch.nl) vertegenwoordigd. Ook nog vergezeld door Recruitmentmatters.nl blogger Marc Drees.

De verschillende partijen waren het voornamelijk met elkaar eens. Men sprak vooral in termen als en/en en zeker niet van of/of. Linkedin zag zichzelf niet als partij die de jobboards eens van de kaart zou gaan vegen. De jobboards gaven toe dat social media een belangrijke rol gaat spelen, maar dat dat niet te koste zou gaan van hun rol, waarde voor klanten en daarmee hun bestaan.

Het wilde in de discussie maar niet gaan knetteren. Pas toen de vraag gesteld werd aan de panelleden om inzicht te geven in de conversie die de partijen voor klanten realiseren werd het interessant. Inzicht in conversie geven doen de sites niet vaak in het openbaar.

Schevernels van VNU pakte de handschoen als eerste op. Nationalevacaturebank.nl levert gemiddeld 6 sollicitaties  per vacature gaf hij aan. Toen konden de andere partijen niet anders dan ook met de billen bloot te gaan. Bij de gratis vacaturesite Banenmatch kan een werkgever uitgaan van 3 sollicitaties gemiddeld per vacature. Vanuit de zaal vulde iemand namens gratis vacaturesite Jobbird.com aan dat de gemiddelde conversie bij hen ook op 2 a 3 sollicitaties lag. Linkedin mocht, kon en wilde hier niets over zeggen.

Betaald rendeert dus twee keer beter dan gratis en van Linkedin mogen we het niet weten. Voor nu althans. Wil je als klant via de gratis vacaturesites meer en betere (want ook daar schort het nogal aan bleek uit reacties vanuit de zaal) respons dan is gratis opeens helemaal niet meer gratis. Dan moet, net als bij bijvoorbeeld Monsterboard en Nationalevacaturebank.nl, de portemonnee worden getrokken. Conclusie: gratis vacaturesites bestaan niet. Voor kwalitatieve en voldoende respons moet worden betaald.

Ook het gratis zoeken naar cv’s loopt op zijn eind. Op Banenmatch.nl was het zoeken naar cv’s vorig jaar gratis maar daarvoor moet nu worden betaald. Zo is de migratie naar een betaald model bij de zogenaamde freemiums dus in volle gang.

Opmerkelijk was verder dat de door bloggers en social media guru’s aangekondigde dood van vacatursites van de baan schijnt te zijn. Letterlijk werd gezegd dat grote jobboards relevant zullen blijven en dat het geen kwestie is van of/of maar van en/en. Alle panelleden waren het ook hierover eens.

De toekomst van recruitment? In de komende 3 jaar hoeven we niet veel verandering binnen de wereld van online recruitment te verwachten. Ook hierover waren de kopstukken het van harte eens.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: