De OV-chipkaart is een hel voor de af en toe reiziger

OV_100Incidenteel reis ik met het openbaar vervoer. Dat is niet altijd een prettige ervaring. Vertragingen, wachten en volle trams en treinen zorgen daarvoor. Maar sinds de komst van de OV-chipkaart is daar een nieuw ongenoegen bij gekomen. Dat is het gedoe rondom die kaart. De OV-chipkaart staat wat mij betreft model voor een behoorlijk klantonvriendelijk systeem. Hieronder een illustratie.

Vijf jaar geleden kocht ik een anonieme OV-chipkaart en die was dus onlangs verlopen. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik een bus instapte en probeerde in te checken. Dat lukte dus niet.

Maar op die kaart stond nog een behoorlijk saldo. En ook moest ik natuurlijk een nieuwe kaart gaan kopen. Dus waar koop je een nieuwe kaart en hoe krijg je je geld terug? Met die twee vragen bezocht ik http://www.ov-chipkaart.nl.

Laten we beginnen met de vraag waar je een nieuwe kaart koopt? Er is een aparte pagina waarop je kunt zoeken naar locaties. Bij mijn werk in de buurt kun je volgens de website bij zowel de IJkantine als bij de Plus Supermarkt een nieuwe kaart kopen.

OV_kopen_2OV_kopen

Dat kan dus helemaal niet. Er worden daar geen kaarten verkocht. Voor niks gefietst dus.

Voor het terugvragen van je saldo is er een online formulier. Dat formulier werkte niet. Met de mistige melding ‘De transactie is geannuleerd’ werd ik het bos ingestuurd.OV_form

Via webcare werd ik doorverwezen naar een ouderwetse PDF-download. Die werkte wel. Dat formulier moet je dan handmatig invullen en opsturen. Iets met pen invullen is altijd risicovol. Knullig.

Het ingevulde formulier stuur je per slakkenpost op. Je moet namelijk ook de kaart zelf  meesturen. Het is inmiddels meer dan drie weken geleden dat ik dat deed. Het geld heb ik nog niet terug.

De hel duurt voort: https://i-kloon.nl/2017/03/31/de-ov-chipkaart-is-een-hel-voor-de-af-en-toe-reiziger-2/

 

Plaats een reactie