Een jaar of dertien geleden vloog ik vanuit Los Angeles terug naar Nederland. Op het vliegveld van LA bleek de co-piloot van het vliegtuig een oude bekende. Hij bood mijn vriendin en mij een kijkje in de cockpit aan. Zodoende nam mijn vriendin plaats in de cockpit bij het opstijgen vanaf LA. Ik mocht een klein uurtje voor de landing plaatsnemen in de cockpit. Een ervaring om nooit meer te vergeten.
Zeker niet toen de landing daadwerkelijk begon. Tot dat moment dacht ik dat de piloten het landen zelf en handmatig voor hun rekening zouden nemen. Maar niets was minder waar. De automatische piloot regelde alles. Het enige wat de piloten deden was de in gang gezette procedures checken en daarover communiceren. Het vliegtuig landde geheel op eigen computerkracht. Je zag de stuurknuppel bewegen zonder dat een van de piloten die aanraakte.
Op mijn vraag of dat er altijd zo aan toeging werd bevestigend geantwoord. De piloten vertrouwen in veel gevallen op de elektronica van de automatische piloot.
Kunnen automobilisten op termijn ook vertrouwen op een automatische piloot? Google en Tesla geloven van wel. Google is al jaren bezig met de ontwikkeling van een zelf-rijdende auto en is nu in gesprek met Tesla (van de 100% elektrische auto) om de auto-pilot ook te introduceren op de automarkt. Voorwaar een interessante ontwikkeling.
Mashable schrijft er vandaag over. Na mijn ervaring in het vliegtuig en met de dagelijkse ervaring op de weg denk ik dat computer-gestuurde auto’s de wegen stukken veiliger en rustiger zullen maken. Agressie en wangedrag kunnen worden uitgebannen. Ik ben voor.
Hieronder het indrukwekkende filmpje van een man die voor 95% blind is en een ritje maakt met de zelfrijdende Google-auto.
juni 8, 2013 om 4:11 pm |
Werking van de radio-hoogtemeterDe informatie van de hoogte waarop een vliegtuig zich bevindt is één van de belangrijkste die een piloot tijdens het vliegen moet kunnen zien. Door middel van een hoogtemeter kan de cockpitbemanning die informatie zien. In de commerciële luchtvaart wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een radiohoogtemeter. Deze wordt soms ook aangeduid al radar hoogtemeter.De radiohoogtemeter is een ontvanger en een zender die, in samenwerking met afzonderlijke antennes, zendt en ontvangt. Het systeem stuurt een signaal naar de grond dat terugkaatst en weer ontvangen wordt door het vliegtuig. Aan de hand van de tijd die hier voor nodig is, berekent het systeem de hoogte van het vliegtuig.Het goed functioneren van deze meter is een pré, omdat meerdere veiligheidssystemen van deze informatie gebruik maken. Ook de automatische piloot van het vliegtuig maakt gebruik van de radiohoogtemeters en zal bij het niet goed functioneren mogelijk verkeerde beslissingen nemen.