Jobboards zijn niet, o toch wel, Linkedin’s grootste concurrenten

Vorige week was ik aanwezig op The Social Conference. Daar bezocht ik onder andere de presentatie van Linkedin. Die was nogal saai en bracht niets nieuws. Maar aan het eind van de sessie kwamen er gelukkig nog wel enkele boeiende vragen uit het publiek.

Onder andere werd de vraag gesteld waarom Linkedin zich toch regelmatig van zijn allerslechtste kant liet zien door delen van de site van het ene op het andere moment onaangekondigd achter de ‘paywall’ te zetten? Gebruikers hebben daar veel last van en ergeren zich eraan. Een goed antwoord kwam daarop niet, er werd slechts betere communicatie beloofd.

Een andere interessante vraag was die over concurrentie. Wie zag en ziet Linkedin eigenlijk als zijn belangrijkste concurrenten? Op die vraag kwam wel een concreet antwoord. De dame die namens Linkedin sprak zag namelijk geen concurrenten. Als ze er al waren waren het de andere sociale netwerken. Verder niet.

Huh? Dacht ik. Geen concurrenten? Ammehoela. Linkedin is toch gewoon een openbare cv-database en verdient zijn geld met recruitment-producten? Dan zijn de jobboards toch je concurrenten?

En zo ziet Linkedin dat in tegenspraak tot de presentatie zelf ook. Daarvan is deze advertentie getuige. De concurrenten van Linkedin? Zoals Linkedin het zelf ziet? Monster en Careerbuilder.com, de twee grootste jobboards van dit moment.

Overigens was ik niet de enige die de presentatie van Linkedin niet zo vond. Dat blijkt wel uit de ‘thumbs down’ score van de sessie op Ratethespeaker.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: